Dalam curriculum specification, atom, molecule, ion perlu didefinisikan oleh pelajar. Mendefinisikan di sini bermaksud mencipta definisi untuknya bukan menyebut definisi yang guru suap melalui power point lalu menguji samada pelajar boleh menyebutnya kembali selepas lcd di offkan. Mendefinisi secara inductive sangat sukar kerana atom/ molecule/ ion tidak kelihatan walaupun wujud secara konkrit. Oleh itu mencipta definisi adalah sangat sukar dalam kes ini. Oleh itu kelonggaran perlu diberikan supaya kebolehan mendefinisi dibuat secara deductive sahaja. Jadi learning outcome perlu ditukar menjadi .....state the definition of atom/ molecule/ ion.
Pelajar hari ini tidak mampu mendefinisikan 'kerusi' yang terpampang di depan mata apatah lagi molecule yang sangat halus itu. Definisi yang baik akan memberikan subject/ identiti kepada terminologi yang hendak didefinisikan itu bersama-sama dengan characteristicnya/ defining features sama ada dalam conseptual maupun operational definition. Dalam operational definition defining feature merujuk kepada apa yang dilakukan dan akibat kepada perlakuan itu dan hanya benar untuk perlakuan itu sahaja. 'Acid is substance that ionise in water to produce hydrogen ion/ hyroxonium ion' sebagai conceptual definition manakala 'Acid is substance that turns blue litmus paper to red when dipped in it' as operational definition. Oleh kerana itu operasi lain yang mampu memberi pengenalan kepada acid juga diterima.
Sila komen trigger ini untuk percambahan pemikiran.
Thursday, March 24, 2011
Wednesday, March 23, 2011
Fotosintisis di sekolah
Di sekolah, kita memberikan sahaja segala macam fakta yang tersusun dan lengkap tentang proses fotosintisis dan soalan peperiksaan pun bertanya tentang fakta-fakta itu. Mereka yang mampu mengingat akan mendapat A dan yang tidak akan gagal. Kecekapan/kegigihan guru menyuap akan menentukan kejayaan ini.
Sesuatu yang sangat penting tertinggal di sini, ini dapat diperhatikan bahawa pelajar tidak lagi mampu menerangkan elektrolisis, hidrolisis dan sis-sis yang lain jika tidak diberikan fakta-fakta itu secara tersusun. Saya melihat sendiri pelajar perubatan tidak boleh menerangkan oesteophorosis apatah lagi bila ditambah kekangan seperti oesteophorosis yang berlaku pada usia remaja. Apa yang tertinggal dalam fotosintisis tadi.... metacognitive knowledge>knowledge of knowledge>structure of knowledge>process/phenomena
Semasa diajar tentang fotosintisis sepatutnya pelajar telah didedahkan tentang kerangka sesuatu ilmu dari kategori proses atau phenomena bersama-sama dengan elemen-elemennya (Rujuk "Reading for Learning" Davies & Green, School Council, UK). Jadi dengan itu pelajar akan dapat menentukan fakta-fakta yang bersesuaian untuk elektrolisis atau oesteophorosis atau 'cis-sis' yang lain di bawah kategori process atau phenomena. Bila diberikan gangguan kepada mekanisma prosess tadi saya yakin pelajar mampu menjelaskan (explain) dan seterusnya membuat solution kepada sebarang masalah yang berkaitan.
Berikan komen anda.
Sesuatu yang sangat penting tertinggal di sini, ini dapat diperhatikan bahawa pelajar tidak lagi mampu menerangkan elektrolisis, hidrolisis dan sis-sis yang lain jika tidak diberikan fakta-fakta itu secara tersusun. Saya melihat sendiri pelajar perubatan tidak boleh menerangkan oesteophorosis apatah lagi bila ditambah kekangan seperti oesteophorosis yang berlaku pada usia remaja. Apa yang tertinggal dalam fotosintisis tadi.... metacognitive knowledge>knowledge of knowledge>structure of knowledge>process/phenomena
Semasa diajar tentang fotosintisis sepatutnya pelajar telah didedahkan tentang kerangka sesuatu ilmu dari kategori proses atau phenomena bersama-sama dengan elemen-elemennya (Rujuk "Reading for Learning" Davies & Green, School Council, UK). Jadi dengan itu pelajar akan dapat menentukan fakta-fakta yang bersesuaian untuk elektrolisis atau oesteophorosis atau 'cis-sis' yang lain di bawah kategori process atau phenomena. Bila diberikan gangguan kepada mekanisma prosess tadi saya yakin pelajar mampu menjelaskan (explain) dan seterusnya membuat solution kepada sebarang masalah yang berkaitan.
Berikan komen anda.
Thursday, March 10, 2011
YANG BERKEMBANG DAN TIDAK BERKEMBANG
Saya adalah dari generasi sebelum X, belajar Quran secara membaca (sebut) mengikut guru atau senior yang bertindak sebagai guru dengan naskah quran didepan diletak di atas rehal. guru akan menyebut bunyi patah perkataan dengan menunjuk pada huruf-huruf yang membunyikan patah perkataan itu menggunakan penunjuk rotan dihadapan saya dan saya mengikut sebutan itu dengan mengikut gerak penunjuk rotan itu menggunakan penunjuk yang dibuat dari lidi kelapa. Akhirnya saya "mengenal" selepas juzuk ke empat atau kelima, tetapi ada kawan yang tidak kenal-kenal selepas lima belas juzuk lalu tamat di situ. Saya tidak tahu tajwid tetapi dapat menyebut dengan betul dengan cara meniru sebutan guru. Kemudian mengikuti kelas "berbalik" setelah khatam kali pertama dan usia pun sudah meningkat.
Untungnya generasi selepas saya ada berbagai sistem IQRA', QIRAATI dan lain-lain. Melalui sistem ini mereka kenal huruf, sebutan, tajwid, tarannum secara serentak malah-malah beribu-ribu kanak-kanak khatam quran sebelum 7 tahun. Itu yang berkembang
Saya belajar di sekolah rendah kemudian ke sekolah asrama penuh, matrikulasi dan ke universiti dan akhirnya bekerja sebagai guru. Saya melihat pendidikan kita tidak berkembang malah menguncup pada produknya. Dulu saya dan kawan-kawan memahami malah boleh belajar dengan membaca tetapi hari ini murid-murid saya tidak memahami apa yang dibaca dari buku-buku akademik, mereka tidak kenal yang mana fakta, konsep atau prosedur malah terkial-kial untuk menentukan ilmu yang hendak digunakan bagi menerangkan sesuatu phenomena. Mereka tidak berupaya menentukan skop jawapan bagi sesuatu soalan, tanpa bantu guru mereka mungkin memilih konsep/ prinsip/ teori/ rule/ teorem yang salah untuk menyelesaikan masalah.
Bahagian ini perlu diperkembangkan demi kebaikan generasi akan datang termasuk generasi z dihari ini. Oleh itu metacognitive knowledge perlu di masukkan bersama dengan knowledge yang lain ketika P&P. Tanpa metacognitive knowledge, ilmu-ilmu yang lain tidak dapat dimanfaat sepenuhnya oleh pelajar. Saya pernah bercakap dengan pensyarah-pensyarah di intitusi pendidikan guru supaya mengembangkan bahagian ini dalam sistem pendidikan guru.
IQRAR dan QIRAATI boleh dibangunkan inikan pula setakat empat knowledge dimension (Bloom's Revised Taxonomy)
Dipersilakan untuk memberi komen
Untungnya generasi selepas saya ada berbagai sistem IQRA', QIRAATI dan lain-lain. Melalui sistem ini mereka kenal huruf, sebutan, tajwid, tarannum secara serentak malah-malah beribu-ribu kanak-kanak khatam quran sebelum 7 tahun. Itu yang berkembang
Saya belajar di sekolah rendah kemudian ke sekolah asrama penuh, matrikulasi dan ke universiti dan akhirnya bekerja sebagai guru. Saya melihat pendidikan kita tidak berkembang malah menguncup pada produknya. Dulu saya dan kawan-kawan memahami malah boleh belajar dengan membaca tetapi hari ini murid-murid saya tidak memahami apa yang dibaca dari buku-buku akademik, mereka tidak kenal yang mana fakta, konsep atau prosedur malah terkial-kial untuk menentukan ilmu yang hendak digunakan bagi menerangkan sesuatu phenomena. Mereka tidak berupaya menentukan skop jawapan bagi sesuatu soalan, tanpa bantu guru mereka mungkin memilih konsep/ prinsip/ teori/ rule/ teorem yang salah untuk menyelesaikan masalah.
Bahagian ini perlu diperkembangkan demi kebaikan generasi akan datang termasuk generasi z dihari ini. Oleh itu metacognitive knowledge perlu di masukkan bersama dengan knowledge yang lain ketika P&P. Tanpa metacognitive knowledge, ilmu-ilmu yang lain tidak dapat dimanfaat sepenuhnya oleh pelajar. Saya pernah bercakap dengan pensyarah-pensyarah di intitusi pendidikan guru supaya mengembangkan bahagian ini dalam sistem pendidikan guru.
IQRAR dan QIRAATI boleh dibangunkan inikan pula setakat empat knowledge dimension (Bloom's Revised Taxonomy)
Dipersilakan untuk memberi komen
Wednesday, November 10, 2010
BUKU TEKS
Buku teks adalah perantara di antara pengarang-pengarang yang sebenarnya berperanan sebagai guru pertama yang mengajar pembacanya iaitu murid sekolah. Buku teks chemistry menulis 'you should able to......' ,'do you know', 'test yourself' dan lain-lain yang menunjukkan pengarang sedang berinteraksi dengan pembaca/murid sekolah.
Di mana peranan guru matapelajaran? Guru matapelajaran sebenarnya guru kedua yang bertindak membantu murid memahami apa yang hendak diajar oleh guru pertama atau bertindak membantu pengarang-pengarang mengajar pelajar-pelajar ketika mereka tidak hendak belajar.
Buku teks ditulis mengunakan bahasa ilmu, pelajar pula memproses/ mentaakul menggunakan bahasa diri (bahasa ini diguna dalam mimpi), pembelajaran menjadi sukar jika jurang bahasa ilmu dengan bahasa diri yang luas/lebar. Ketika ini guru/guru kedua bertindak memudahkan/menurunkan bahan pelajaran menggunakan bahasa yang lebih mudah yang hampir dengan bahasa diri pelajar. Pelajar mampu memahaminya tetapi mereka tidak mampu menulisnya semula kerana tulisan melibatkan bahasa ilmu.
Sebagai kesimpulannya pelajaran pertama/utama dalam membangunkan kemahiran membaca adalah bermaksud untuk membina bahasa ilmu dalam setiap diri pelajar. Kegagalan akan membuat pelajar tidak faham apa yang dibaca walaupun mereka memahaminya ketika penerangan/penjelasan guru tetapi akan bermasalah ketika revision kerana revision sebahagian besar melibatkan aktiviti membaca. Bloom dalam taksonominya meletakkan terminologi berada pada aras paling bawah kerana bahasa ilmu terbina dari gabungan terminologi dengan kosakata biasa yang terdapat dalam bahasa diri. 'Compound' dalam chemistry tidak sama maknanya dengan 'compound' dalam bahasa biasa.
Di mana peranan guru matapelajaran? Guru matapelajaran sebenarnya guru kedua yang bertindak membantu murid memahami apa yang hendak diajar oleh guru pertama atau bertindak membantu pengarang-pengarang mengajar pelajar-pelajar ketika mereka tidak hendak belajar.
Buku teks ditulis mengunakan bahasa ilmu, pelajar pula memproses/ mentaakul menggunakan bahasa diri (bahasa ini diguna dalam mimpi), pembelajaran menjadi sukar jika jurang bahasa ilmu dengan bahasa diri yang luas/lebar. Ketika ini guru/guru kedua bertindak memudahkan/menurunkan bahan pelajaran menggunakan bahasa yang lebih mudah yang hampir dengan bahasa diri pelajar. Pelajar mampu memahaminya tetapi mereka tidak mampu menulisnya semula kerana tulisan melibatkan bahasa ilmu.
Sebagai kesimpulannya pelajaran pertama/utama dalam membangunkan kemahiran membaca adalah bermaksud untuk membina bahasa ilmu dalam setiap diri pelajar. Kegagalan akan membuat pelajar tidak faham apa yang dibaca walaupun mereka memahaminya ketika penerangan/penjelasan guru tetapi akan bermasalah ketika revision kerana revision sebahagian besar melibatkan aktiviti membaca. Bloom dalam taksonominya meletakkan terminologi berada pada aras paling bawah kerana bahasa ilmu terbina dari gabungan terminologi dengan kosakata biasa yang terdapat dalam bahasa diri. 'Compound' dalam chemistry tidak sama maknanya dengan 'compound' dalam bahasa biasa.
Wednesday, April 21, 2010
Nurturing Scientific/ Learning Culture
State, Desribe, Explain
For any phenomena/ stimulus/ question
1. State what the knowledge to be applied/ used to test your memorisation
2. Describe the knowledge based on the stimulus given to test your understanding
3. Explain the phenomena using the knowledge identified.
For any phenomena/ stimulus/ question
1. State what the knowledge to be applied/ used to test your memorisation
2. Describe the knowledge based on the stimulus given to test your understanding
3. Explain the phenomena using the knowledge identified.
Friday, March 12, 2010
Bantuan untuk mengingat
Stimulus: Tak boleh ingat
Respon: 1. Tidak berniat untuk mengingat
2. Tidak mengulang ingat mengikut masa yang sepatutnya (10m, 1hri, 1ming,
1bln,6bln,1thn, 2thn)
3. Tiada bahan tersedia untuk diingat (eg. flash card, selesaian sedia ada dll)
4. Tidak disusuli dengan output
5. Tidak menggunakan sebarang teknik selain mengulang berkali-kali
6. Mengingat dalam jumlah yang besar
7. Mengingat tanpa menstruktur/pola
8. Mengingat tanpa logik/faham
9. Mengingat dalam bahasa kedua (eg. English)
10. Mengingat secara terpisah/ tanpa menghubungkait dengan hal yang lain
11. Mengingat hanya untuk peperiksaan sahaja.
Respon: 1. Tidak berniat untuk mengingat
2. Tidak mengulang ingat mengikut masa yang sepatutnya (10m, 1hri, 1ming,
1bln,6bln,1thn, 2thn)
3. Tiada bahan tersedia untuk diingat (eg. flash card, selesaian sedia ada dll)
4. Tidak disusuli dengan output
5. Tidak menggunakan sebarang teknik selain mengulang berkali-kali
6. Mengingat dalam jumlah yang besar
7. Mengingat tanpa menstruktur/pola
8. Mengingat tanpa logik/faham
9. Mengingat dalam bahasa kedua (eg. English)
10. Mengingat secara terpisah/ tanpa menghubungkait dengan hal yang lain
11. Mengingat hanya untuk peperiksaan sahaja.
Hasil yang tidak seberapa
Stimulus: A tidak ramai D yang ramai
Respon: Aku sudah jangka keadaan ini, kerana hingga ke hari terakhir pelajar-pelajar ku tidak faham apa yang dibacanya. Mereka hanya menghafal sahaja skema yang diberi. Belajar secara input sedangkan peperiksaan meminta output. Mereka tidak mahu mencuba untuk memberikan output walaupun salah ketika sesi kelas atau ulangkaji dan itulah penangannya. Mereka berharap dengan adanya jawapan guru mereka rasa selamat untuk menjawab sedangkan mereka tidak mengertipun apakah ayat-ayat yang diberikan itu walaupun ianya seratus peratus ayat-ayat dari buku teks. Mereka tidak akan mampu menghafal ayat-ayat itu jika perkataan yang ada itu pun tidak difahami.
Respon: Aku sudah jangka keadaan ini, kerana hingga ke hari terakhir pelajar-pelajar ku tidak faham apa yang dibacanya. Mereka hanya menghafal sahaja skema yang diberi. Belajar secara input sedangkan peperiksaan meminta output. Mereka tidak mahu mencuba untuk memberikan output walaupun salah ketika sesi kelas atau ulangkaji dan itulah penangannya. Mereka berharap dengan adanya jawapan guru mereka rasa selamat untuk menjawab sedangkan mereka tidak mengertipun apakah ayat-ayat yang diberikan itu walaupun ianya seratus peratus ayat-ayat dari buku teks. Mereka tidak akan mampu menghafal ayat-ayat itu jika perkataan yang ada itu pun tidak difahami.
Subscribe to:
Posts (Atom)