Friday, April 1, 2011

Nokia 3310 dan kemudian Nokia X5

Post ini sebagai respon saya kepada inspektor dan amirul kepada post 'keghairahan yang hilang' Dulu saya memiliki HP Nokia 3310 kiranya canggihlah masa itu. Saya mudah lupa mungkin kerana temporary memory saya terpaksa berkongsi dengan RAM yang kecil, processor pun tak besar mana, oleh kerana itu saya selalu kehilangan HP itu. Macam mana nak cari, mula-mula agak-agaklah mana tempat ia mungkin hilang (tidak berada bersama tanpa sedar), lepas itu pergi situ selongkarlah mana-mana tempat yang munasabah spt celah sofa atau celah kusyen kereta atau atas meja dibawah timbunan kertas, kalau tak jumpa pinjam HP member buat call. Nasib baik ada bunyi jumpalah. Pernah sekali HP itu hilang ketika saya bergerak dari kampung (KB) ke JB. Sampai diJB baru sedar ia hilang. Nak cari kat mana? Tapi tuhan menolong saya pinjam HP kawan saya call no. saya dan ada orang angkat dia beritahu dia bukan saya tetapi hanya menjumpai HP itu di supermarket di Kuantan. Dia tanya macam mana dia nak pulangkan. Saya kata letak dekat pondok jaga MRSM Kuantan on the way back saya akan ambil. Sampai sekarang pun saya tak kenal hamba allah yang berhati mulia itu. Keghairahan berada bersama curiosity yang dianugerah tuhan, bilakah, dimanakah dia hilang? Sukar untuk kita trace it back. Bila kita sedar ia hilang tak payah carilah sukar nak jumpa, kita binalah semula keghairahan itu sendiri bukan berharap pada anugerah tuhan yang diberi bersama dengan kelahiran kita, dengan rasa tanggung-jawab dan jangan biarkan anak-anak kita kehilangan keghairahan itu dan biarkan keghairahan belajar itu berterusan. Kaedahnya tak lain dari meaningful learning yang diabaikan oleh sistem pendidikan kita yang mementingkan A lebih dari segala-galanya. Sebagai ibubapa bawa anak-anak ke Pusat Sains, pameran sains, pameran buku, ekspo, TVIQ misalnya untuk mengekalkan keghairahan itu tanpa menggantung harapan kepada pehak sekolah yang sudah terpesong matlamatnya. Nokia 3310 itu tidak hilang tetapi apabila batterynya kong saya tanya battery barunya lebih mahal dari HP baru Nokia model murah yang baru dan akhirnya saya beli yang baru X5.

1 comment:

  1. ibu bapa sedarkah tntang fenomena yg melanda pndidikan negara? bahkan mereka juga turut obses dgn pncapaian A anak anak dalam exam.

    ReplyDelete