Dalam curriculum specification, atom, molecule, ion perlu didefinisikan oleh pelajar. Mendefinisikan di sini bermaksud mencipta definisi untuknya bukan menyebut definisi yang guru suap melalui power point lalu menguji samada pelajar boleh menyebutnya kembali selepas lcd di offkan. Mendefinisi secara inductive sangat sukar kerana atom/ molecule/ ion tidak kelihatan walaupun wujud secara konkrit. Oleh itu mencipta definisi adalah sangat sukar dalam kes ini. Oleh itu kelonggaran perlu diberikan supaya kebolehan mendefinisi dibuat secara deductive sahaja. Jadi learning outcome perlu ditukar menjadi .....state the definition of atom/ molecule/ ion.
Pelajar hari ini tidak mampu mendefinisikan 'kerusi' yang terpampang di depan mata apatah lagi molecule yang sangat halus itu. Definisi yang baik akan memberikan subject/ identiti kepada terminologi yang hendak didefinisikan itu bersama-sama dengan characteristicnya/ defining features sama ada dalam conseptual maupun operational definition. Dalam operational definition defining feature merujuk kepada apa yang dilakukan dan akibat kepada perlakuan itu dan hanya benar untuk perlakuan itu sahaja. 'Acid is substance that ionise in water to produce hydrogen ion/ hyroxonium ion' sebagai conceptual definition manakala 'Acid is substance that turns blue litmus paper to red when dipped in it' as operational definition. Oleh kerana itu operasi lain yang mampu memberi pengenalan kepada acid juga diterima.
Sila komen trigger ini untuk percambahan pemikiran.
Thursday, March 24, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment